Czwarte warsztaty w Pracowni Cyfrowej21 marca 2018 Edukacja cyfrowa Edukacja Medialna Relacje Wydarzenia

To już czwarte, przedostatnie spotkanie warsztatowe w ramach europejskiego projektu App Your School. Tym razem uczestnicy wykorzystali różne aplikacje i nowe technologie, by porozmawiać o emocjach.  W Pracowniach Cyfrowych testujemy nowe modele nauczania w szkołach. Zobaczcie co zrobili uczniowie z Chorzowa i Bytomia!

 

 

Projekt App Your School

Pracownie Cyfrowe (Digital Atelier) mają ułatwiać wzmocnienie wiedzy i kompetencji medialnych i cyfrowych, a także interpersonalnych uczniów i uczennic. Projekt realizujemy przy współpracy z nauczycielkami ze Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Bytomiu. w Pracowniach prowadzimy warsztaty i szkolimy nauczycieli w zakresie nowych metod pracy edukacyjnej, które narodziły się we Włoszech (metoda opracowana przez Bruno Munari oraz metoda Alberto Manzi). Łączymy działania twórcze z wykorzystaniem nowych mediów i oraz narzędzi TIK. Dzięki tym działaniom chcemy wpłynąć na motywowanie zarówno uczniów jak i nauczycieli do korzystania z TIK dla osiągania korzyści osobistych oraz dać szansę uczniom na wykorzystanie swoich po za szkolnych kompetencji cyfrowych.

Emocje, czyli Digital Atelier nr 4

Czwarte warsztaty Pracowni Cyfrowej, zaczęliśmy od niemej rozmowy  za pomocą emotikonek oraz od stworzenia komiksu z plasteliną. Uczestnicy mieli za zadanie opowiedzieć historię bez użycia słów, posługując się jedynie mimiką i wyrazami dźwiękonaśladowczymi. Kolejnym etapem spotkania było tworzenie gifów. Każdy uczestnik samodzielnie wybrał z własnych zdjęć znajdujących się w telefonie, to z którym łączy konkretną emocję. Następnie w aplikacji Legend tworzyliśmy gify. Klikając poniższe obrazki możesz zobaczyć przykłady gifów uczestników warsztatu:

Aby zamknąć pierwszą część warsztatów skorzystaliśmy z aplikacji WordArt tworząc chmurę słów. Jakich emocji było najwięcej podczas tworzenia i oglądania gifów? Dzięki wykorzystaniu aplikacji podczas naszej burzy mózgów, uczestnicy mogli od razu zobaczyć wyniki swoich przemyśleń. Te słowa, które wyświetlają się jako największe, były najczęściej wymienione przez młodych uczestników warsztatów. Kliknij w link: https://wordart.com/65kulou7hzvs/word-art-3  i zobacz wyniki. Najedź myszką na dane słowo a powiększy się.

Bardzo ważnym aspektem w metodologii Bruna Munari’ego są działania kreatywne i twórcze. Dzięki pracy manualnej bardziej przeżywamy i angażujemy się w przebieg zajęć, poznajemy etapy pracy, uczymy się planować pracę i współpracować z innymi, sprawdzamy limity. Poza wykorzystaniem aplikacji i nowych technologii, uczestnicy starali się również uchwycić emocje za pomocą kolorów. Siedząc na przeciwko nieznanego sobie ucznia rozmawiali, poznawali się i  uczyli się określać emocje. Każdy uczestnik starał się uchwycić emocję, jaką poczuł podczas rozmowy, jaką wywołały słowa rozmówcy.  Malując kolorowe kreski oznaczali daną emocję w ten sposób tworząc ciekawe prace. Przyjęto, iż kolor zielony odpowiada radości, czerwony -złości, żółty – zażenowaniu, niebieski określał zadumę natomiast różowy zachwyt.

 

 

Ostatnim etapem czwartego spotkania Digital Atelier, uczestnicy podzieleni na mniejsze grupy tworzyli filmowe kampanie społeczne na temat „Emocje są ważne” przy użyciu kolejnej aplikacji : Inshot.
Przed nami realizacja ostatniego warsztatu Pracowni Cyfrowej. Tym samym kończymy eksperymentalną część wdrażania programu w projekcie APPYOS. Następnym krokiem projektu bedzie nawiązanie współpracy z ekspertami z zakresu edukacji i edukacji medialnej oraz nauczycielkami realizującymi warsztaty w Bytomiu, w celu przygotowania bezpłatnego podręcznika metodycznego. Podręcznik przeznaczony będzie dla edukatorów, pracowników instytucji kultury czy nauczycieli.

Chcesz wiedzieć więcej o programie App your school? Wejdź na www.appyourschool.eu, dowiedz się więcej i zapisz się na newsletter, by być na bieżąco lub pobierz broszurę informacyjną.

 

Fot. Katarzyna Michalska