Wesprzyj

Wesprzyj działalność Nowoczesnej Polski.

Przelew:

Fundacja Nowoczesna Polska
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 125
00-514 Warszawa
Nr konta: 75 1090 2851 0000 0001 4324 3317
Tytuł przelewu:
Darowizna na Fundację Nowoczesna Polska

PayPal:

Płatność internetowa:

Kwota:

Jeden procent

Logo akcji 1%

KRS 0000070056

x

Play Your Role – scenariusze zajęć już do pobrania!4 listopada 2020 otwarte zasoby edukacyjne Play Your Role

Oddajemy w wasze ręce zestaw scenariuszy lekcji, których celem jest przygotowanie młodzieży na różnego rodzaju trudne sytuacje komunikacyjne związane z jedną z najważniejszych form kulturowej aktywności – grami komputerowymi. Powstały one w ramach międzynarodowego projektu „Play Your Role” dzięki współpracy instytucji z Włoch, Polski i Niemiec. Publikację można pobrać tutaj lub ze strony projektu: playyourole.eu.


Określenia „mowa nienawiści” używamy, aby nazwać różne opresyjne zachowania w internecie. Najczęściej używa się tego sformułowania w wąskim rozumieniu (ksenofobia, rasizm, homofobia itp.), jednak my podeszliśmy do problemu szeroko. W naszym ujęciu każda krzywdząca komunikacja, która może naruszać psychologiczny dobrostan danej osoby jest „mową nienawiści”. Korzystając regularnie z internetu wcześniej czy później zetkniemy się z osobami, których jedynym celem będzie zranienie nas lub innych. Czy jesteśmy na to przygotowani? Czy wiemy, jak reagować? Czy potrafimy wystarczająco szybko rozpoznać patologiczną sytuację? Nie zawsze jest to proste.

Oddajemy w wasze ręce 15 różnych scenariuszy lekcji patrzących na problem przemocowej komunikacji z wielu różnych punktów widzenia, z różnym bagażem doświadczeń (to w końcu projekt międzynarodowy) i wrażliwości. Chcemy, żeby dzięki nim młodzi ludzie świadomie zwracali uwagę na różne rodzaje komunikacji i potrafili się adekwatnie zachować w trudnych sytuacjach.

Autorami scenariuszy są: Centro Zaffiria, COSPE, Fundacja Nowoczesna Polska, JFF – Institute for media research and education.

Publikacja została udostępniona na licencji CC BY-SA 4.0, która pozwala na swobodne wykorzystywanie materiałów i ich dowolną adaptację do własnych potrzeb. Mamy nadzieję, że stworzone scenariusze pomogą nauczycielom i edukatorom rozmawiać ze swoimi uczniami na temat mowy nienawiści w grach komputerowych.


Niniejsza publikacja została sfinansowana ze środków programu Unii Europejskiej dotyczącego praw, równości i postaw obywatelskich (2014–2020). Treść tej publikacji przedstawia wyłącznie poglądy autora i jest na jego wyłączną odpowiedzialność. Komisja Europejska nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych w niej informacji.