Wesprzyj

Wesprzyj działalność Nowoczesnej Polski.

Przelew:

Fundacja Nowoczesna Polska
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 125
00-514 Warszawa
Nr konta: 75 1090 2851 0000 0001 4324 3317
Tytuł przelewu:
Darowizna na Fundację Nowoczesna Polska

PayPal:

Płatność internetowa:

Kwota:

Jeden procent

Logo akcji 1%

KRS 0000070056

x

Koniec roku pod znakiem poezji – udostępniamy audiobooki i kolejne tomiki!31 grudnia 2019 Audiobooki Nowe publikacje Wolne Lektury

Od dziś na Wolnych Lekturach znajdziecie aż 5 nowych tomików poezji współczesnej oraz 100 audiobooków – nagrań wierszy z całej kolekcji Wiersz wolny. Zapraszamy do korzystania z nowych zasobów!

Na półki biblioteki Wolnych Lektur trafiło 5 nowych tomików poezji współczesnych autorów:

Kometa zawraca Justyny Radczyńskiej-Misiurewicz (z ilustracjami Agaty Cygańskiej)

Trzeci ze zbiorów poetyckich autorki, wydany przez Staromiejski Dom Kultury w Warszawie w roku 2009. Zawiera wiersze, z których każdy jest osobną historią, zapisem uczuć, refleksji, nieprzeciążone hermetycznością, niekiedy wręcz mające charakter zabawy formą (Pantumy). W części z nich, ilustrując zalewające nas wielosłowie konsumpcjonizmu, autorka nie waha się obficie wykorzystywać fraz zaczerpniętych z rozmaitych stron internetowych;

parcele Marcina Sendeckiego

Parcele, tom Marcina Sendeckiego z 1998 roku, nawet zaprawionego w bojach z poezją współczesną czytelnika wyprowadza poza bezpieczny i oswojony teren. Właśnie dlatego jest to książka tak ważna. Uświadamia nam, że przygoda, także ta czytelnicza, zaczyna się właśnie tam, gdzie kończy się oznakowana droga. (Adam Kaczanowski);

Kamienie Elżbiety Lipińskiej

Zebrane w tomie Kamienie teksty — wiersze, motta, komentarze — przedzielone są w pierwszym, papierowym wydaniu fotografiami osób i miejsc, których opowieść dotyczy. Bez tych wizualnych świadectw, teksty stają się może bardziej uniwersalne, nie tracąc tonu intymności. Wiersze stanowią wyraz pamięci, czułości i żałoby — są zamiast kamyków położonych na grobach żydowskich członków rodziny autorki; grobach, których nie ma. Niektóre wiersze-kamyki poświęcone są sobie samej, swojemu dorastaniu do złożenia siebie w całość — zawsze niespójną — oraz do tożsamości: pół-polskiej, pół-żydowskiej;

Stany Adama Kaczanowskiego

Jedna z wczesnych książek poetyckich autora, opublikowana przez wydawnictwo „FA-art” w roku 2005. Poeta obnaża nasze uwikłanie w schematy współczesnej skomercjalizowanej cywilizacji, pełnej pędu za przyjemnością i sukcesem. Naturalny język i sposób patrzenia na świat przesycają klisze popkultury, frazy z języka reklam i mediów, zmieniając obraz zwyczajnych, codziennych scen z naszego życia;

oraz 

Gruba tańczy Dominika Bielickiego.

Debiutancki tomik Dominika Bielickiego wydany w 2008 r. przez Staromiejski Dom Kultury, warszawską kuźnię talentów, zawiera zróżnicowany materiał poetycki. Cechę wyróżniającą stanowi jednak skrótowość wypowiedzi i kondensacja treści oraz narratywizacja: najczęściej mamy do czynienia z obrazem sytuacji, dla którego środki poetyckie stanowią rodzaj pogłębiarki sensów. Operując zręcznie rekwizytami współczesności, konkretem (klabing, nieco teorii kwantowej, realia imprezy, nazwy warszawskich ulic), Bielicki sięga chętnie po tradycyjne narzędzia, takie jak paralelność, refren (np. powtórzenia epitetów dobry, ładny, cierpliwy w wierszu ,,Głęboko w sercu mym”). Wywołuje w ten sposób echo dawnych, dobrych praktyk poetyckich, jak choćby awangardy krakowskiej: niektóre teksty dają się uchwycić z pomocą Peiperowskiej kategorii rozkwitania. Trakt wyznaczany liryce przez autora prezentowanych tu wierszy określono mianem neokonstruktywizmu.

Konkrety, w tym banały, popularne frazeologizmy (głodne kawałki – miłość w kawałkach) są tu jak potykacze: stanowią nakaz wyhamowania, zastanowienia się, otrząśnięcia i – nowego zaangażowania w rzeczywistość.

To oznacza, że nasza kolekcja poezji współczesnej liczy już 31 pełnych tomów poetyckich! Wszystkie znajdziecie w naszej kolekcji Wiersz wolny.

Opracowanie redakcyjne: Wojciech Kotwica, Aleksandra Sekuła, Paulina Choromańska, Aleksandra Kopeć.

Tomiki poetyckie zostały zrealizowane w ramach projektu Filozofia i poezja na Wolnych Lekturach 2019. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Spośród nich wybraliśmy 100 wierszy, które zostały udostępnione w formie audiobooków w formatach MP3, DAISY i OGG. Przeczytali je dla nas Anna Gajewska oraz Adam Fidusiewicz. Poniżej podajemy listę nagrań wraz z odnośnikami. Zapraszamy do słuchania i czytania wierszy! Wszystkie utwory zostały udostępnione w ramach Licencji Wolnej Sztuki 1.3.

Audiobooki zostały nagrane w ramach projektu Kultura cyfrowa 2017-2019. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Czy w 2020 roku będziemy mogli wciąż uzupełniać zasoby biblioteki Wolnych Lektur? Bez Waszej pomocy możemy stanąć w miejscu! Może sprawicie nam noworoczny prezent? Dołączcie do Towarzystwa Przyjaciół Wolnych Lektur i wesprzyjcie nas!

Lista audiobooków:

Justyna Bargielska (z tomu Dwa fiaty):

Miłosz Biedrzycki (z tomu *):

Julia Fiedorczuk (z tomu Tlen):

Darek Foks (z tomu Wiersze o fryzjerach):

Mariusz Grzebalski (z tomu Drugie dotknięcie):

Wioletta Grzegorzewska (z tomu Orinoko):

Piotr Janicki (z tomu Nadal aksamit):

Bożena Keff (z tomu Nie jest gotowy):

Barbara Klicka (z tomu same same):

  • cold wave,
  • Sue Ryder od skweru,
  • Wielkanoc

Wskazane wiersze można odsłuchać na stronie tomu same same.

Szczepan Kopyt (z tomu Sale sale sale):

Julian Kornhauser (z tomu Zjadacze kartofli):

Krystyna Miłobędzka (z tomu Pokrewne):

Joanna Mueller-Liczner (z tomu Somnambóle fantomowe):

Klara Nowakowska (z tomu Niska rozdzielczość):

Edward Pasewicz (z tomu Dolna Wilda):

Marta Podgórnik (z tomu Próby negocjacji):

Jacek Podsiadło (z tomu Wychwyt Grahama):

Bianka Rolando (z tomu Biała książka):

Piotr Sommer (z tomu Pamiątki po nas):

Andrzej Sosnowski (z tomu Życie na Korei):

Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki (z tomu Kamień pełen pokarmu):

  • XXX,
  • XLIV,
  • LV,
  • XCII,
  • XCVI;

Wskazane wiersze można odsłuchać i pobrać na stronie tomu Kamień pełen pokarmu.

Adam Wiedemann (z tomu Samczyk):

Agnieszka Wolny-Hamkało (z tomu Nikon i Leica):